This blog will be mainly focused on my own experiences with computers and software. Both I am using now purely as a user and hobbyist. Also I comment on interesting news about ICT, privacy and combinations of both. In deze blog zal het voornamelijk gaan over ervaringen met computers en software waar ik tegenwoordig alleen nog hobbymatig mee bezig ben en mijn commentaar op imo interessante nieuwsberichten op het gebied van ICT, privacy en de combinatie van beide.

donderdag 12 november 2009

Compaq SR5135NL met problemen -vervolg-, botnets en killing of the beasts

Eerder schreef ik over een Compaq SR5135NL met problemen hier. Vandaag zag ik een melding op FireEye Malware Intelligence die een wat ander licht werpt op de problemen van deze machine. Ik heb de eerste van de twee schijven nooit gezien omdat iemand anders geconstateerd had dat die fysiek kapot was. Na het bericht op FireEye gelezen te hebben vermoed ik nu dat de pc geïnfecteerd geweest is met het Mydoom virus/malware. Het zou wel de vergaande corrumptisering van de harde schijf verklaren namelijk. Geen bestanden terug te halen of te schrijven, pas echt hersteld nadat ik de totale partitie verwijderd had en het foutloos functioneren nadien.

Waarvoor ik op de site van FireEye kwam was echter een aflevering in vijf delen van de analyse en aanval op botnets waaronder het beruchte en goed georganiseerde MegaD/Ozdok. Deze vijf delen inclusief achtergrondinformatie vind je 1 2 3 4 5
Daarnaast zijn er nog een aantal interessante onderzoeken te vinden op deze site, aanbevolen!

Verontrustend was vandaag ook het bericht van het aantal gaten dat Microsoft deze patchronde gedicht heeft waaronder een groot gat in de kernel van bijna alle Windowsvarianten. Dan mag er volgens een dubieus onderzoek Firefox meer fixes nodig gehad hebben dan Internet Explorer het punt is dat die fixes ook daadwerkelijk gemaakt worden en dat dat bij Microsoft het altijd maar afwachten is wanneer dat gebeurd.

Geen opmerkingen:

Zoeken in deze blog