This blog will be mainly focused on my own experiences with computers and software. Both I am using now purely as a user and hobbyist. Also I comment on interesting news about ICT, privacy and combinations of both. In deze blog zal het voornamelijk gaan over ervaringen met computers en software waar ik tegenwoordig alleen nog hobbymatig mee bezig ben en mijn commentaar op imo interessante nieuwsberichten op het gebied van ICT, privacy en de combinatie van beide.

vrijdag 6 november 2009

Kopie 9-10-2009:Compaq SR5135NL met problemen.

Vandaag kreeg ik een Compaq SR5135NL met problemen te gast. Dit is een machientje met een Core2Duo processor op 2 Ghz. Of het de standaard configuratie was in 2007 weet ik niet maar er zitten twee schijven van 250 Gb in. En één daarvan was op zeker naar de eeuwige bittenvelden verhuist. Vervelend hieraan was dat het de harddrive was waarop ook de systeem of onderhoudspartitie stond dus terugzetten van het systeem met F10 bij het opstarten zat er niet in. De dochter van de eigenaar, met een ict-opleiding, had er al mee bezig geweest maar Vista wilde na installatie niet starten. En omdat zij niet vast kon stellen of het nu een hard- of softwareprobleem was had zij geadviseerd gelijk maar een nieuwe computer te kopen.

Dit ging hem nog iets te ver omdat zoals gezegd de machine pas in 2007 was gekocht. Bij binnenkomst eerst maar de gewone dingen gecheckt, alle aansluitingen goed vast, BIOS defaults terugzetten enz. Helaas Vista gaf het opstartscherm maar verder gebeurde er helemaal niets. Voor de zekerheid er een andere oude harde schijf in gehangen met SME 7.4 erop. Start wel op maar crasht op het moment dat initrd over wil schakelen naar runlevel 3 of 5. Het lijkt er toch op dat er hardware problemen zijn maar het kan ook zijn dat de drivers van SME 7.4 te oud zijn voor deze hardware. Opstarten met de Vista installatiecd crasht ook op het moment dat alle drivers geladen zijn.

Toch heb ik ergens het idee dat het niet de hardware is, dus toch maar een Knoppix cd er in. Eerst een geheugentest, altijd goed voor een paar random fouten als het mis is. Maar met het geheugen is niets mis, dan maar Knoppix als live-cd opgestart. En geen enkel probleem alles loopt ,de schijven zijn benaderbaar, eigenlijk lijkt er niets aan de hand te zijn. Maar het verwijderen van een paar tijdelijke bestanden geeft toch problemen. Dan maar 's met fdisk de bestaande partities verwijderen. Dat lukt wel dus een hardwarefout lijkt het niet te zijn.

Ik kan natuurlijk Knoppix op de harde schijf installeren maar daar kan de eigenaar niet mee overweg. De Vista-cd is ook niet jofel dus wat dan? Gelukkig heb ik nog een Windows 7 RC DVD liggen en die installeert probleemloos. Nog niet overtuigd na alle problemen zet ik een harde schijfcontrole aan met detectie van bad sectors en die doet er lang over maar vindt geen slechte sectoren. Nog niet honderd procent overtuigd installeer ik de BOINC-client. Met een cpu-belasting van 100% bijna permanent is dat een aardige stresstest maar vooralsnog geeft de machine geen kik. Het advies van mijn kant is dan ook hang er een grotere harde schijf in en installeer Windows 7 als deze als upgrade beschikbaar komt op 22 oktober a.s. De eigenaar knikt braaf maar ik vermoed dat hij straks langskomt met een harde schijf en een installatie cd en vraagt "Hoe moet dat"? :D

Geen opmerkingen:

Zoeken in deze blog