This blog will be mainly focused on my own experiences with computers and software. Both I am using now purely as a user and hobbyist. Also I comment on interesting news about ICT, privacy and combinations of both. In deze blog zal het voornamelijk gaan over ervaringen met computers en software waar ik tegenwoordig alleen nog hobbymatig mee bezig ben en mijn commentaar op imo interessante nieuwsberichten op het gebied van ICT, privacy en de combinatie van beide.

vrijdag 6 november 2009

Kopie 01-11-2009:George Orwell's 1984 en de huidige stand van technologie

Het boek 1984 van George Orwell heb ik indertijd uitgebreid geexploiteerd voor mijn examens Engels, Nederlands en maatschappijleer dus ik heb het vrij goed gelezen. Toen vond ik het vrij pessimistisch met een almighty Big Brother maar zo langzamerhand is de techniek zo ver gevorderd dat ik me afvraag of het wel zo pessimistisch was. George Orwell schrijft tenminste nog in de verleden tijd alsof het alweer voorbij is maar de autoritaire neigingen van de overheden in het westen zijn dat nog lang niet.

En dan hebben we het niet over de medewerking die Cisco levert aan China om de internettoegang te censoreren of over de green dam software die hetzelfde moet doen. Zelfs niet over een rechter die een belachelijke zaak als het blokkeren van piratebay.org op verzoek van Brein honoreert. Ik heb over het gebruik van technologie door overheden die onder het mom van terrorismebestrijding ons veiligheid beloven maar intussen al onze bewegingen volgen en het eilandje dat privacy heet, steeds verder afkalft.

En ja de technologie maakt het mogelijk maar het zijn mensen die het gebruik ervan bepalen. Waarom dit enigszins sombere verhaal? Omdat ik een optelsommetje heb zit maken van alle registraties waar ik te vinden ben. Op het moment dat ik dit schrijf wordt mijn internetverkeer geregistreerd. Als ik de telefoon opneem en bel wordt het geregistreerd. Als ik in de auto stap en over de snelweg rij wordt het geregistreerd, straks met rekeningrijden zelfs overal. Als ik met de ov-chip reis wordt het geregistreerd en met mijn mobiele telefoon ben ik overal te volgen zelfs als die uitstaat.

Was voorheen een verdenking nodig om iemand zijn vingerafdrukken te kunnen nemen nu worden ze zonder enig vorm verdenking geregistreerd in je paspoort en een centrale database. Maak je geld over via de bank dan is het bij de inlichtingendiensten bekend. Doe je een beroep op de gezondheidszorg het wordt geregistreerd via je BSN en de lijst van registraties is daarmee nog echt niet volledig. Kredietregistratie, databanken van verzekeringsmaatschappijen, telecombedrijven, marketingbedrijven, Google enzovoort. Tussen de 250 en 500 soorten registraties staat de gemiddelde Nederlander in.

Technieken worden steeds beter, computers steeds sneller, databases sneller doorzoekbaar. Het kan dus ook allemaal maar we belanden op een punt waarop je moet afvragen of het niet tijd wordt om paal en perk te stellen aan de bevoegdheden van onze overheden. Dat we het risico nemen van een terroristische aanslag in plaats van onze vrijheden nog verder te laten inperken.

Hoe? Weet ik ook nog niet want geen van de politieke partijen heeft dit in zijn partijprogramma staan. Maar er over schrijven zo tussen alle techniek door is in ieder geval iets. Onder de aandacht brengen en hopen dat mensen er over gaan nadenken of we ons zelf niet willoos laten slachtofferen door een zeer betrekkellijke bedreiging terwijl er dagelijks in het verkeer meer slachtoffers vallen dan door terroristische aanslagen.

Dus, niets mis met technologie, wel met de mensen die al die registraties bedenken.

Als aanvulling op deze post, een duidelijk bericht op Automatiseringgids.nl http://www.automatiseringgids.nl/it-in-bedrijf/beheer/2009/44/overheid-schiet-tekort-in-aanpak-cybercrime.aspx

Geen opmerkingen:

Zoeken in deze blog