This blog will be mainly focused on my own experiences with computers and software. Both I am using now purely as a user and hobbyist. Also I comment on interesting news about ICT, privacy and combinations of both. In deze blog zal het voornamelijk gaan over ervaringen met computers en software waar ik tegenwoordig alleen nog hobbymatig mee bezig ben en mijn commentaar op imo interessante nieuwsberichten op het gebied van ICT, privacy en de combinatie van beide.

zondag 6 december 2009

Dell PowerEdge 6800

Dit weekend tussen de sinterklaascadeaus door had ik nog een Dell PowerEdge 6800 om mee te spelen. Een gewichtig stuk speelgoed want hij weegt maar liefst 46 kilo maar dan heb je ook wat. Belangrijkste onderdeel zijn wel de vier Xeon MP processoren op maar liefst 3.6 Ghz dat schiet wel lekker op. Onder Ubuntu zegt hij overigens dat het er acht zijn maar dat komt door de hyperthreading van deze soort processoren.

Het eerste wat ik doe is de batterij van zes disks veranderen in een RAID 1 opstelling van 2x2 disks + 1 spare. Dit is overigens nog een lastig klusje met Dell want één keer Enter te weinig en hij doet mooi niets. Wat dat betreft heb ik toch een voorkeur voor HP Proliant deze heeft misschien wat minder instelmogelijkheden maar zijn wel duidelijker in/uit te schakelen. Vervolgens Ubuntu 64 server-editie geïnstalleerd en omdat deze wat kaal is toch ook maar Gnome op laten halen.

Maar argh wat zie dat beeld er beroerd uit! En naarmate de tijd vordert wordt het alleen maar beroerder. Intussen toch nog kans gezien om NX-client, node en server te installeren, ook dat ging beroerd maar het werd beter toen we maar één van de twee netwerkpoorten gebruikte ipv twee. Dat zou eigenlijk niet moeten mogen maar het was toch wel zo. Het beeldscherm werkte via NX-client op mijn laptop prima dus toch tijd om eens naar de videokaart van de Dell te kijken. Dit is een embedded Ati Radeon 7000 pseudoniem RV100 en wat rondzoeken op het internet levert inderdaad een bruikbare tip op namelijk om in het bestandje /etc/X11/xorg.conf het volgende op te nemen:

Section "Device"
Identifier "ATI"
Driver "radeon"
Option "AccelMethod" "XAA"
Option "AGPMode" "4"
Option "AGPFastWrite" "yes"
Option "EnablePageFlip" "on"
Option "RenderAccel" "on"
Option "DynamicClocks" "on"
Option "BIOSHotkeys" "on"
EndSection

En yup het werkt als de brandweer, het werkt zelfs behoorlijk snel inclusief 3D effecten. Nu heeft deze kaart zelf geheugen aan boord al is het maar 16 Mb maar dat is kennelijk toch genoeg om een behoorlijke prestatie neer te zetten.

Ook deze server is voorzien van een Basis Management Console maar ik heb nog geen mogelijkheid gezien die te benutten. Dat is dus een oefening voor later datum want het lijkt me wel uiterst handzaam om ook deze machine op afstand te kunnen aan en uitzetten. Kennelijk is er wel software voor maar alleen voor Windows wat ik er zo in het passeren van zie. En aangezien ik alleen een laptop met Ubuntu bij me heb en deze Pentium M op 1.5 Ghz ook niet uitnodigt om Virtualbox te installeren, komt dat op mijn todo-list.

De installatie van Virtualbox op de Dell had ook nog wat wel wat voeten in de aarde. Waar de desktopversie van Ubuntu automatisch de nodige tools installeert komt de serverversie er kennelijk bekaaid af. Virtualbox 3.1, vers van virtualbox.com wil in ieder geval niet zomaar installeren, hij klaagt over headerfiles die ontbreken waardoor de vbox-drivers niet wilde compileren. Los toevoegen van deze headersfiles lost het probleem niet op en uiteindelijk besluit ik een omweg te nemen.

Eerst installeer ik de bij de 9.04 versie behorende Virtualbox OSE 2.X versie. Om deze te kunnen installeren worden de afhankelijke pakketten zoals gcc 4.3 en nog een heleboel andere tools automatisch mee geïnstalleerd. Door vervolgens alleen Virtualbox OSE te de-installeren blijven de tools staan. Toch werkt het nog niet direct, Virtualbox 3.1 klaagt nog steeds over vboxdrv. Een blik als root in de directory /etc/rc.d/ laat zien dat vboxdrv inderdaad niet aanwezig is maar wel een vboxdrv.dpkg.bak. Na deze hernoemd te hebben naar vboxdrv en vervolgens '/etc/rc.d/vboxdrv setup' te draaien wordt in ieder geval de oude drivers verwijderd en de nieuwe gecompileerd. Alleen klaagt hij nog dat /dev/vbox niet aangemaakt kan worden. Een tweede keer de setup draaien verhelpt ook dat probleem en eindelijk loopt dan ook Virtualbox probleemloos.

Geen opmerkingen:

Zoeken in deze blog