This blog will be mainly focused on my own experiences with computers and software. Both I am using now purely as a user and hobbyist. Also I comment on interesting news about ICT, privacy and combinations of both. In deze blog zal het voornamelijk gaan over ervaringen met computers en software waar ik tegenwoordig alleen nog hobbymatig mee bezig ben en mijn commentaar op imo interessante nieuwsberichten op het gebied van ICT, privacy en de combinatie van beide.

zaterdag 20 november 2010

Linux en ARM-processor een goede combinatie!

De regelmatige lezer van deze blog zal er niet van opkijken dat ik behoorlijk gecharmeerd ben van zowel Linux als van ARM. Linux omdat het een gratis rijke toolset heeft en ARM omdat die goedkoop en energiezuinig is. Zo maak ik regelmatig een kopie van een backup op een andere locatie via het internet. Omdat dat om enkele gigabytes per keer gaat moest ik tot voor kort daarvoor mijn pc de hele nacht aan laten staan en de overkant ook.

Aan mijn kant heb ik dat opgelost met een Netgear Stora MS2110 waarbij ik het systeem "ge-root-ed" heb. De andere kant heeft inmiddels een Buffalo Linkstation met twee 500 Gb schijven neergezet. Ook deze kun je heel eenvoudig naar je eigen hand zetten zoals je hier kunt lezen. Op zich niet zo bijzonder maar ook deze Buffalo draait onder Linux met een ARM-processor. Nu kan ik dus zonder veel moeite op deze twee NAS-sen de backup laten synchroniseren met ssh en rsync, allebei standaard aanwezig op vrijwel elke Linuxdistro. Ik kan het zelfs volledig geautomatiseerd laten en het resultaat hiervan laten mailen. Het shellscript om dat automatisch te doen moet ik nog even maken of ergens ophalen maar ik hoef er geen aanvullende software voor aan te schaffen het wordt allemaal standaard meegeleverd. Daarom dus Linux en een ARM-processor een goede combinatie!

Geen opmerkingen:

Zoeken in deze blog