This blog will be mainly focused on my own experiences with computers and software. Both I am using now purely as a user and hobbyist. Also I comment on interesting news about ICT, privacy and combinations of both. In deze blog zal het voornamelijk gaan over ervaringen met computers en software waar ik tegenwoordig alleen nog hobbymatig mee bezig ben en mijn commentaar op imo interessante nieuwsberichten op het gebied van ICT, privacy en de combinatie van beide.

zaterdag 23 januari 2010

Windows XP op een IBM Eserver X326

Deze IBM heeft al eerder gefigureerd in mijn blog op Wordpress en heeft behalve Ubuntu ook al een installatie met VMware ESXi achter de rug. Het probleem met VMware is dat om een 64-bits gastsysteem te kunnen draaien de processor hardwarematige virtualisatie moet ondersteunen. En dat is met de X326 niet het geval. De machine is snel zat met twee AMD Opteron 64-bits processoren maar heeft geen vmx.

Buiten dat maakt hij ook wel vrij veel herrie en daar wilde ik ook wel vanaf. Dus heb ik de machine verkocht maar voor levering moet er wel Windows op geïnstalleerd worden. En daar heb ik weer het oude probleem geen diskette en geen dvdspeler maar wel gelukkig een cdromspeler. Windows 7 kun je tegenwoordig op een usb-stick installeren maar wil helaas niet booten vanaf die usb-stick. Een dvd in een cdromspeler gaat ook niet werken dus dan maar XP installeren. Helaas wordt de scsi-raid controller niet standaard ondersteund en geen floppy dus een driverdiskette gaat ook niet werken.

Gelukkig kun je XP wel streamen met nieuwe drivers met behulp van Nlite (voor Vista en ik neem aan Win7 heb je vLite nodig). Maar dan moet je wel die drivers hebben. En dat valt niet mee want de IBM support en driverssite is niet erg overzichtelijk en het is gans onduidelijk welke driver ik nu moet hebben. De eerste twee nieuw gebakken cd's mislukken dan ook hopeloos. Maar intussen heb ik wel gezien dat de ingebouwde raid-controller een LSI-1030 is.

Bij LSI is de driver echter niet te vinden, kennelijk is deze of te oud of niet populair bij Microsoft vanwege de XP-ondersteuning. Een zoekopdracht bij Google brengt me tenslotte bij ZDnet waar een zip bestand met de driver en aanverwante staat. Het lezen van de bijgevoegde readme leert me echter dat deze drivers afkomstig zijn van Tyan Computers USA. En inderdaad een specifieke zoekopdracht op de site van Tyan levert me nog versere drivers op. Het mooie van dit pakketje is dat het compleet is zodat ik NLite kan vertellen dat de driver ook in tekstmode is te gebruiken. Dat is namelijk afhankelijk van de aanwezigheid van het bestandje txtsetup.oem.

Voor de Broadcom netwerkkaarten heb ik het pakketje drivers ook maar mee "gestreamed" zonder de moeite te nemen daar de textmode van aan te geven. Maar het werkt allemaal fluitend en omdat ik Nlite gelijk gebruikt heb om er een unattended cd van te maken kan ik rustig na een half uur gaan kijken of het gelukt is. En dat is het, Windows XP pro draait prima en Extern Bureaublad verlost me van het aanwezig zijn bij de machine zelf. Nog even Avira Antivir erop en de updates op automatisch zetten en de machine is klaar voor gebruik.

Extern bureaublad heeft het nadeel dat je wel de verbinding kan verbreken maar niet de computer uit zetten. Tenminste niet met de gebruikelijke startknop route. Maar een commandoschermpje openen en shutdown intikken doet het ook prima en de machine sluit netjes af. Ik hoef alleen de stroom eraf te halen om hem helemaal uit te zetten. Of niet want de X326 is uitgerust met Baseboard Management Controller die IPMI 1.5 ondersteund dus in principe is hij van afstand aan en uit te zetten zolang er stroom op het apparaat staat. De driver van de BMC was ik overigens vergeten mee te streamen maar was gelukkig wel vrij snel gevonden.

Er gebruik van maken is dan nog weer wat anders want de meeste beschikbare managementsoftware wordt alleen voor de serverversies van Windows geschikt gemaakt. Met name het verschil tussen Windows Server 2003 en XP is net zo groot als tussen Windows 2000 Pro en Windows 2000 Server: er bestaat vrijwel geen verschil. Maar ja serversoftware levert meer op dus het is nog even zoeken geblazen. Onder Ubuntu is er overigens wel een openipmi en ipmitool te installeren maar de beloofde grafische schil van openipmi heb ik nog niet kunnen ontdekken. Wordt ongetwijfeld nog vervolgd.

2 opmerkingen:

Fotogravinnetje zei

Volgens mij heb je ook wel cd'tjes die je computer laten booten vanaf usb-stick. Heb je daar weleens naar gekeken?

Dingo zei

Nee, heb ik niet geprobeerd nog. Slipstreamen leek me net zo makkelijk en dat is het ook als je het eenmaal in de gaten hebt hoe het werkt.
Maar voor de installatie van Windows 7, of een ander OS dat op DVD komt, is het wel een interessante mogelijkheid. Maar niet meer op deze machine want die is nu weg.

Zoeken in deze blog