This blog will be mainly focused on my own experiences with computers and software. Both I am using now purely as a user and hobbyist. Also I comment on interesting news about ICT, privacy and combinations of both. In deze blog zal het voornamelijk gaan over ervaringen met computers en software waar ik tegenwoordig alleen nog hobbymatig mee bezig ben en mijn commentaar op imo interessante nieuwsberichten op het gebied van ICT, privacy en de combinatie van beide.

woensdag 18 augustus 2010

XP nog steeds populair maar is wel end of life

Microsoft kan het zich nog niet permitteren om de support voor Windows XP SP3 stil te zetten maar ze zouden het maar wat graag willen. En helemaal ongelijk hebben ze niet. Ik heb vanavond een alweer wat oudere P4 geïnstalleerd en dat maakt het wel duidelijk. Een ATA harde schijf van enige omvang is bijna niet meer te krijgen en dan is een SATA-controllerkaartje met een 500 Gb SATA schijf altjd nog goedkoper en groter. Alleen XP kent geen SATA en heeft dus een aparte driver nodig om de harde schijf te kunnen benaderen.

Op zich geen probleem, je maakt een driverdiskette aan en drukt tijden het opstarten van de installatie-cd op F6 en je kan de extra drivers installeren. Alleen die driver wordt niet als diskette meegeleverd maar als mini-cd. Je kunt de driverdiskette wel maken maar daar heb je twee dingen voor nodig: een werkend Windows systeem en floppydrive. Een werkend systeem heb ik nog wel maar een diskdrive niet meer en normaliter mis ik dat ook niet want voor datatransport gebruik je een USB-stick. Maar ja leg dat maar aan een XP installatie-cd uit, die begrijpt dat niet. Gelukkig heeft de machine waar op geïnstalleerd moet worden wel een floppydrive maar geen werkende Windowsinstallatie.

Een live-cd van Ubuntu, Knoppix of Puppylinux komt dan wel van pas maar helpt je nog niet de floppy te maken. Een poging om met de hand de drivers te kopieëren blijft steken op het moment dat het installatieprogramma van Windows de driver en zijn inf-bestand wil kopieëren. Het bijzondere is dat de bootsector wel al aangepast is op dat moment maar de installatie desondanks niet verder wil gaan totdat de juiste diskette is geplaatst.

Dat oplossen vergt enig nadenken maar virtualisatie is je vriend in deze. Ik maak een floppyimage aan op mijn Linux-systeem met dd if=/dev/zero of=floppy.img bs=1024 count=1440. Vervolgens mount ik deze in een virtuele XP als floppy en formatteer 'm als A:. Hierna stop ik de drivercd erin en kies voor het maken van een driverdiskette. De bijgewerkte image zet ik op een netwerkschijf en ik start de te installeren pc weer op met een live-cd. Vervolgens doe ik een dd if=floppy.img of=/dev/fd0 bs=1024 en klaar ben ik.

Nou ja met het maken van de driverdiskette dan. Windows zelf doet er al gauw drie kwartier over en dan moet de videokaart- en de netwerkkaartdrivers nog geïnstalleerd worden en de updates bijgewerkt. Daar is ie al met al nog wel een paar uur mee bezig. Met name die enorme waslijst aan updates laat zien dat XP echt end of life is. Vrijwel alle bestanden van het systeem zijn inmiddels al wel een paar keer vervangen door nieuwere versies en dat gaat nog wel even door want er zijn nog onnoemelijk veel XP-installaties bij bedrijven te vinden. Maar na een paar uur aanklooien ben ik toch blij dat ik voor mijn hoofdsystemen gekozen heb voor linux en alleen virtueel nog Windows heb draaien.

Geen opmerkingen:

Zoeken in deze blog

Blogarchief