This blog will be mainly focused on my own experiences with computers and software. Both I am using now purely as a user and hobbyist. Also I comment on interesting news about ICT, privacy and combinations of both. In deze blog zal het voornamelijk gaan over ervaringen met computers en software waar ik tegenwoordig alleen nog hobbymatig mee bezig ben en mijn commentaar op imo interessante nieuwsberichten op het gebied van ICT, privacy en de combinatie van beide.

vrijdag 10 december 2010

Een virtueel Windows 98 systeem

Windows 98 systeem? Ja ik heb er nog één, maar alleen virtueel want voor recentere hardware wordt er al geen tijden drivers meer gemaakt. Maar de geëmuleerde VirtualPC is een good old Intel BX440 moederbord en daar zijn genoeg drivers van voorhanden. Mijn probleem is echter dat het enige Windows-systeem dat ik niet virtueel draai gebaseerd is op een Intel Atom 330 bordje. En dat de harde schijfimage van mijn oude Win98 op een NAS in mijn netwerk staat.

Deze combinatie maakt zelfs een Win98 systeempje traag en het overhevelen naar mijn Ubuntu 10.04 machine lag dus voor de hand. Op zich geen probleem want Virtualbox leest zonder problemen een VirtualPC config en vhd bestand in. Trouwens ook vmx en vmdk bestanden van VMware maar Virtualbox additions ondersteunt geen Windows 98. En dat is vervelend want dat betekent geen muisintegratie maar een haperende muis en 16 kleuren VGA standaard beeldscherm aansturing. Nu emuleert VirtualPC een S3 Trio 32/64 kaart maar installeren van de drivers van deze kaart onder Virtualbox pikt Windows 98 niet.

Ooit was ik heel gelukkig met 16 kleuren VGA in plaats van een amberkleurig monochroom scherm maar dat is heel lang geleden. En aangezien mijn oude adressenbestand onder Access 2000 nog steeds op deze machine draait word ik niet blij van een schermpje van 640x480 en 16 kleuren. VMWare heeft wel Windows 98 ondersteuning maar geen ondersteuning voor Shared folders. Gelukkig kan Win98 wel gewoon zelf directories delen en ook met andere SMB-shares.

Dus werd het tijd om het vmc- en vhdbestand van Win98 te converteren naar VMware. Hiervoor gebruik ik bij voorkeur de VMware Standalone Converter Client, na registratie, bij VMware gratis te downloaden. Bij mijn configuratie wil de Converter overigens niet het netwerk op dus moest ik eerst de VPC bestanden naar mijn machine kopieeren. De Windowsversie heeft hier geen last van dus het kan best aan mijn configuratie liggen.

Vervolgens krijg je bij de eerste keer opstarten onder VMware de wereld aan nieuw hardware berichten waarbij drivers geïnstalleerd moeten worden. Maak niet de fout dat je bij elke keer na installeren van één apparaat ja zegt tegen de vraag of je opnieuw wil opstarten want dan ben je nog wel even bezig. Nadat alles geïnstalleerd is, hiervoor heb je overigens de originele Win98 bestanden voor nodig, klik je op de menubalk van VMware op VM en vervolgens Install VMware Tools. Hierna laat je de machine pas opnieuw opstarten. En tadaah Windows 98 start op, heeft de muis en toetsenbord geïntegreerd en 32-bits kleuren fullscreen.

Geen opmerkingen:

Zoeken in deze blog

Blogarchief