This blog will be mainly focused on my own experiences with computers and software. Both I am using now purely as a user and hobbyist. Also I comment on interesting news about ICT, privacy and combinations of both. In deze blog zal het voornamelijk gaan over ervaringen met computers en software waar ik tegenwoordig alleen nog hobbymatig mee bezig ben en mijn commentaar op imo interessante nieuwsberichten op het gebied van ICT, privacy en de combinatie van beide.

zaterdag 17 juli 2010

Kingston SSDNow V+ 512GB solid-state drive

Op The Register Hardware een review van de 512 Gb SSD. Gezien de snelheid van deze niet mechanische harddrives worden ze steeds populairder. Maar ze zijn nog wel stijf geprijst, deze 512 Gb versie in een 2.5" formaat kost maar liefst GBP 1.270! Aan de andere kant als je de performance nodig hebt dan is het wel zo dat ze betaalbaar aan het worden zijn. Zo is de harde schijf van mijn oude laptop niet veel groter dan de kleinere 64 Gb SSD variant. Zou ik deze willen vervangen dan is er een 2.5" SSD van OCZ voor rond de € 80 te koop en de snelheidswinst maakt de laptop weer wat rapper dan dat ie nu is. Daarbij draai ik Ubuntu Linux op deze machine en de Linuxkernel ondersteund TRIM, een techniek die de snelle slijtage van flashgeheugen tegen gaat. Dat wil zeggen als de SSD het commando ondersteunt wat bij de oudere SSD's niet het geval is. Het loont dus om daar op te letten als je een SSD aanschaft. En naarmate de vraag stijgt zullen de prijzen dalen en de vraag is of de fysieke harde schijven dan nog lang mee zullen gaan.

Geen opmerkingen:

Zoeken in deze blog