This blog will be mainly focused on my own experiences with computers and software. Both I am using now purely as a user and hobbyist. Also I comment on interesting news about ICT, privacy and combinations of both. In deze blog zal het voornamelijk gaan over ervaringen met computers en software waar ik tegenwoordig alleen nog hobbymatig mee bezig ben en mijn commentaar op imo interessante nieuwsberichten op het gebied van ICT, privacy en de combinatie van beide.

vrijdag 6 mei 2011

Ubuntu 11.04 niet echt een aanrader.

Canonical houdt strak de hand aan de releasecycle van april en oktober en dat is meestal een voordeel. Bij de Ubuntu 11.04 versie zie ik het echter niet zo positief. De keuze om deze versie uit te leveren met de Unity windowmanager in plaats van Gnome is een release te vroeg wat mij betreft. Natuurlijk is er wel wat aan te merken op Gnome en versie 3 is een radicale breuk met versie 2 maar niet zo radicaal als Unity. Dat begint er al mee dat Gnome 3 gewoon lopen wil onder Virtualbox en VMWare en Unity dat niet doet met de mededeling dat de hardware niet voldoet.

De layout en effecten van Unity word ik ook niet wild van maar dat is meer een kwestie van smaak. Maar dat een update van 10.10 naar 11.04 van mijn zeer gangbare netbookje resulteert in een crashend en vastlopend systeem is gewoon slecht. Na een schone installatie lijkt het wat beter te gaan. Tot dat ik het draadloze netwerk activeer, dan hangt mijn netbookje wederom en is niet meer voor of achteruit te krijgen alleen de uit-knop werkt nog. Uiteindelijk heb ik 10.10 maar weer geïnstalleerd. Voor mij geen toeters en bellen als het systeem er zo instabiel van wordt. Met mijn belangrijkste desktop blijf ik dan ook op 10.04 LTS zitten. Dat werkt en dat heb ik nodig voor mijn werk en hobby. Misschien dat ik Gnome 3 installeer omdat die gewoon als één van de windowmanagers geïnstalleerd kan worden maar verder wacht ik gewoon op de volgende LTS versie van Ubuntu.

Geen opmerkingen:

Zoeken in deze blog