This blog will be mainly focused on my own experiences with computers and software. Both I am using now purely as a user and hobbyist. Also I comment on interesting news about ICT, privacy and combinations of both. In deze blog zal het voornamelijk gaan over ervaringen met computers en software waar ik tegenwoordig alleen nog hobbymatig mee bezig ben en mijn commentaar op imo interessante nieuwsberichten op het gebied van ICT, privacy en de combinatie van beide.

maandag 21 februari 2011

La Cie Internetspace netwerkdisk

Mijn eerste NAS-achtige aanschaf was een La Cie Internetspace netwerkschijf van 500 Gb. Vooral omdat ie goedkoop was. Het is een aardig wit kastje met een ARM-processor en ééń harde schijf erin. Het besturingssysteem is een Linux-achtige met daarop de Axentra Hipserv webserver. Waar mij bij de autorisatie een doorn in het oog is dat dit over het internet via homelacie.com gebeurt. Nu stond hij meestal uit omdat ik mijn bestanden tegenwoordig wegschrijf naar mijn Netgear Stora MS2110. Maar het irriteerde toch, ook al omdat mijn log vervuild wordt door toenaderingspogingen vanaf axentra die stuklopen op de firewall.

Hoog tijd dus om daar een eind aan te maken. Uiteraard probeerde ik eerst dezelfde truc als bij de Stora met username_hipserv2_lacie-key-code@ipadres maar dat werkte jammer genoeg niet. Vervolgens heb ik maar de schijf uit zijn kastje gehaald en dat ging gemakkelijk: je hoeft er nog geen schroefje voor los te draaien. Met een usb-sata converter aangesloten (hiervoor moet je wel een paar schroefjes losdraaien) op mijn hoofdsysteem was het wijzigen van bestanden een peuleschil.

Eerst het userpassword in /etc/shadow gekopieerd van username naar root en daarna de callling home service incluis Axentra backdoor uitgeschakeld op dezelfde manier als bij de Netgear Stora. De truc om de omleiding naar het internet ongedaan te maken lukte half: van buitenaf is de poort dicht en krijg ik de melding dat mijn hipserv niet bereikbaar is. Maar lokaal loopt het nog altijd via homelacie.com iets waarvoor ik me eerst eens moet verdiepen in de rewrite-rules van apache voordat ik het de nek kan omdraaien. Maar verder stemt het wel tevreden: ik kan gewoon inloggen met ssh en het gerommel in mijn logfiles is ook foetsie. Verdere activiteiten heb ik nog niet gepland, misschien dat ik een bittorrent-client installeer maar voorlopig is het gewoon weer beschikbare extra schijfruimte.

Geen opmerkingen:

Zoeken in deze blog