This blog will be mainly focused on my own experiences with computers and software. Both I am using now purely as a user and hobbyist. Also I comment on interesting news about ICT, privacy and combinations of both. In deze blog zal het voornamelijk gaan over ervaringen met computers en software waar ik tegenwoordig alleen nog hobbymatig mee bezig ben en mijn commentaar op imo interessante nieuwsberichten op het gebied van ICT, privacy en de combinatie van beide.

zondag 6 juni 2010

Netgear Stora MS2110

Deze Netgear Stora is op het ogenblik volop in de aanbieding. Mijn exemplaar heb ik voor € 149 opgehaald bij Paradigit maar er zijn in Pricewatch genoeg vergelijkbare aanbiedingen te vinden. De Stora wordt geleverd met één hdd maar heeft nog plaats voor een tweede schijf om een RAID 1 opstelling te maken. Die tweede schijf heb ik er meteen bij gekocht zodat ik voor een kleine € 225 een leuk werkend vierkant kastje heb staan met 2x1 Tb erin.

De installatie is doodsimpel, je maakt een systeemnaam, gebruikersnaam en wachtwoord aan met de bijgeleverde installatiecd voor Windows of Apple en klaar ben je. Het is een NAS bedoeld voor niet te moeilijk doende gebruikers en biedt een mogelijkheid om foto's en mediabestanden met familie en vrienden vanuit de browser te delen met vooraf ingestelde accounts via het internet. Dit betekent wel dat die connectie, ook voor het beheer van de Stora altijd via mystora.com verloopt. Daar is wel een trucje voor maar standaard wil hij persé via het internet.

Het is een net afgewerkt zwart Netgear kubusje en maakt weinig tot geen lawaai afhankelijk van welke harde schijf je monteert. Mijn twee Hitachi schijven maken bij het schrijven nog aardig wat lawaai maar gaan na gebruik wel powerdown. Een aardige extra is de mogelijkheid om in te stellen wanneer het kastje aan en uit gaat om energie te sparen.

Zoals gezegd bied het kastje plaats aan twee hotswappable harde schijven van maximaal 2 Tb. De schijven zitten overigens fysiek gespiegeld wat ik in de eerste instantie niet in de gaten had en ik me al verbaasde dat het niet gelijk paste. 2 Tb is voor mijn doeleinden goed genoeg voor iets mooiers/beters ben je ook al snel veel meer geld kwijt. Het geheel wordt ook nauwelijks warm. De USB-aansluiting is te gebruiken voor een printer of externe opslag wat in mijn geval weer een printerserver uitspaart.

Wat de één prima vind namelijk eenvoudig toegang via het internet, vind een ander vreselijk en bij die laatste categorie hoor ik. Gelukkig zijn er meer mensen die er zo over denken en alle informatie om het apparaat, wat onder Linux draait, naar je eigen hand te zetten is voorhanden op HardwareHackersUnite.
Dit spaart je gelijk een abonnement op de Premium software uit, die enkele extra functionaliteiten biedt zoals meer dan drie gebruikers aanmaken.

Al met al is het een handig functioneel kastje voor relatief weinig geld, behoorlijk energiezuinig en wat eenvoudig naar je eigen hand te zetten is.

Geen opmerkingen:

Zoeken in deze blog