This blog will be mainly focused on my own experiences with computers and software. Both I am using now purely as a user and hobbyist. Also I comment on interesting news about ICT, privacy and combinations of both. In deze blog zal het voornamelijk gaan over ervaringen met computers en software waar ik tegenwoordig alleen nog hobbymatig mee bezig ben en mijn commentaar op imo interessante nieuwsberichten op het gebied van ICT, privacy en de combinatie van beide.

vrijdag 2 april 2010

Kleine probleempjes, grote ergernissen ook met Open Source Software!

Van de week om precies te zijn woensdagavond, dus heel erg tijd, was ik druk bezig met mijn eigen belastingaangifte. En omdat het grote beeldscherm ook als tv gebruikt wordt was ik aangewezen op een Linux-only omgeving van mijn laptop. Over het algemeen geen probleem want er zijn maar weinig dingen die je alleen met Windows kunt doen. Zo is bijvoorbeeld telebankieren met Firefox bij de meeste banken geen probleem. Ook het downloaden van de mutaties van het afgelopen jaar in csv-formaat gaat prima. Allemaal dingen die ik al eens eerder gedaan heb dus het zou allemaal geen probleem moeten zijn.

Maar ja theorie en praktijk zijn verschillende dingen. Zo wilde de laptop aan de keukentafel geen wifi verbinding maken met mijn modem. Ik heb van alles geprobeerd, mijn profiel verwijderd, me opnieuw aangemeld, wachtwoord gecontroleerd, allemaal lauwloene. Nu is mijn laptop niet zo nieuw meer dus de batterij begon al aardig leeg te raken evenals mijn voorraad geduld. Dus toch maar terug naar de woonkamer om de stroom aan te sluiten en om naar een langere netwerkkabel te zoeken.

Zo gezegd, zo gedaan de stroom aangesloten en op zoek naar een netwerkkabel. Kom ik terug met een kabel zie ik tot mijn stomme verbazing dat de laptop geheel op eigen houtje een draadloze verbinding gemaakt heeft. Daar wil ik dan op zo'n moment toch meer van weten dus ik trek de stroom eruit maar de laptop geeft geen kik. Ik sluit de laptop af en start 'm opnieuw op: geen verbinding en het hatelijke bericht "Your now offline". Nu de stroom er weer in en floep: verbinding. Ongetwijfeld is hier ergens een logische verklaring voor te vinden maar wat een ergernis.

Maar de tijd begon te dringen dus gauw maar het csv-bestand opgehaald van de hoofdmachine met NX
en ingelezen in OpenOffice. Maar na het sorteren en maken van subtotalen kom ik er al snel achter dat ik de eerste drie maanden van 2009 mis. Mijn humeur was op dat moment al dicht in de buurt van het kookpunt maar toch maar een nieuwe download gemaakt. Weer geen januari, februari en maart te bekennen na het importeren. Dit keer besluit ik het bestand met een gewone teksteditor te openen maar alle mutaties zijn gewoon aanwezig. Ook het bestand splitsen en in tweeën importeren, no deal. Ergens in het bestand zit iets wat OpenOffice niet wil lezen of van uit zijn dak gaat en niet alleen OpenOffice.

Inmiddels is het grote scherm weer vrij dus ik start mijn virtuele Windows 7 op met OfficeXP erop en importeer het bestand moeiteloos zonder hik of foutmelding. Snel mijn aangifte ingevuld en daarna geprobeerd het bestand weer in OpenOffice op mijn hoofdmachine te importeren, floep geen enkel probleem met het Excel bestand. Ook hier is ongetwijfeld een logische verklaring voor te vinden maar wat een ergernis. Mijn aangifte was nog wel voor 23:59 uur weg maar die ergernissen waren tegen 01:00 uur pas zover gezakt dat ik zonder schuimbekken naar bed kon gaan!

Ligt het nu aan de Open Source software? Nee natuurlijk niet, ook bij Microsoft producten heb ik de gekste dingen meegemaakt. Maar wie denkt dat het bij Open Source niet voorkomt wordt zondermeer teleurgesteld.


Het kan nog irritanter: Tot mijn grote ergernis krijg ik deze post niet verwerkt op Blogspot. Een of andere vage foutmelding waar je geen flikker mee kunt beginnen. Er zijn van die dagen dat je alle computers en software van 20 hoog naar beneden wil flikkeren. Vandaag is zo'n dag.

Geen opmerkingen:

Zoeken in deze blog